.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
موج حمایت ها از یک طرح انتخاباتی
استانی شدن انتخابات مجلس = برچیده شدن بساط شام و ناهار
شمال نیوز : موافقان طرح استانی شدن انتخابات؛ این طرح را خوب و مناسب می‌دانند به این دلیل که اختلافات قومی و قبیله ای، خرید و فروش رای و یا شام و ناهار دادن به مردم برای جمع آوری رای و هزینه های سنگین انتخاباتی از بین خواهد رفت....
استانی شدن انتخابات مجلس = برچیده شدن بساط شام و ناهار

شمال نیوز: موضوع استانی شدن انتخابات چندین بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است ولی هر بار بنا به دلایلی این طرح رد شد. اینبار نیز نمایندگان مجلس نهم برای بهبود وضعیت و شرایط انتخابات مجلس اقدام به بررسی طرح استانی شدن انتخابات کرده اند.

البته هر کدام از این طرح ها که در مجلس ارائه شد یکی و شبیه هم نبودند، فارغ از اینکه هرکدام دارای معایبی بودند که قابلیت اجرا و تصویب را نداشتند، چون معمولا در 6 ماهه آخر دوره مجلس ارائه می‌شد؛ از آن برداشت سیاسی می‌کردند و طرح تا انتخابات بعدی کنار گذاشته می‌شد.

البته در این دوره مجلس این طرح زودتر به مجلس داده شد و طراحان نیز به دنبال این بودند که ایراداتی را که در طرح های قبلی بود در طرح جدید نباشد.

موافقان طرح استانی شدن انتخابات؛ این طرح را خوب و مناسب می‌دانند به این دلیل که اختلافات قومی و قبیله ای، خرید و فروش رای و یا شام و ناهار دادن به مردم برای جمع آوری رای و هزینه های سنگین انتخاباتی از بین خواهد رفت. عمدتا یک سوم نمایندگان از شهرستان‌های کوچک در دوره های بعد مجلس رای نمی‌آورند. به دلیل اینکه در زمان تبلیغات قول و قرار هایی داده می‌شود که امکان عملی شدن آن‌ها وجو ندارد. به همین دلیل در دوره های بعد برای مجلس انتخاب نمی‌شوند.

در این طرح جدید استانی شدن که به مجلس ارائه شده است، اگر یک فرد از یک شهرستان برای انتخابات مجلس کاندید شود همه مردم استان می‌توانند به او رای دهند که این موضوع گام جدیدی است و مسائل قومی و قبیله ای و قول و قرارها نمی‌تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد.

متاسفانه جایگاه نمایندگان در کشور ما تغییر کرده است و به عنوان یک بخشدار یا کارمند بانک در حال فعالیت هستند. گاهی اوقات نمایندگان ما هرکاری را انجام می‌دهند جز قانون گذاری! ما می‌خواهیم برای مجلس فردی را بفرستیم که به کار قانون گذاری بپردازد.

از همین رو شاهد آن هستیم که قوانین ما ثابت نیست، هر چند وقت یکبار تغییر پیدا می‌کند که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. برای مثال در گذشته زمانی که فردی می‌خواست یک ماشین پیکان بخرد؛ باید اول ماشین قبل را حذف می کرد بعد از آن ماشین جدید را می خرید و جایگزین می کرد.

متاسفانه ما در 100 سال گذشته هیچ قانونی را حذف نکرده ایم. باید برای هر موضوعی در کشور یک قانون جامع و کامل تدوین کنیم. گاهی اوقات در قانون بودجه قوانین دائمی را لغو می‌کنند؛ از یک قانون به قانون دیگر ورود پیدا می‌کنند و همه مسائل را در هم پیچیده می‌کنند.

از سوی دیگر مخالفان این طرح بر این عقیده هستند که تعلقات و حساسیت های که مردم یک شهر نسبت به یک فرد داشتند به گونه ای بود که آن نماینده حامی آنان است، این تعلقات از بین می‌رود و امکان دارد مردم در رای گیری مشارکت کمتری داشته باشند.

این درحالیست که در انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری که برای کل کشور است مردم ما مشارکت خوبی دارند و در مقایسه با کشور ژاپن که مشارکتی 6 تا 9 درصدی دارند ما هیچگاه مشارکت کمتر از 50 درصد نداشتیم.

در خصوص اینکه آیا این طرح در مجلس دهم اجرایی می‌شود یا نه؟ اگر طرح در مجلس تصویب شود و شورای نگهبان قبول کنند برای مجلس دهم این طرح اجرایی خواهد شد.

اصولا در کشور ما دو نوع انتخابات رخ می‌دهد؛ یکی برگزاری انتخابات و دیگری انتخابات زدگی! همواره انتخابات ما همیشه با انتخاب زدگی شروع می‌شود. اینکه اکنون ما در مورد انتخابات صحبت می‌کنیم به این معنا است که برنامه ها برای انتخابات بعدی شروع شده است! مگر ما در کشورمان چقدر زمان داریم که از 2 سال قبل وقت خود را به تبلیغات و اینگونه مسائل صرف کنیم. این به این معناست که فرصت های حال را از دست می‌دهیم! امروزمان را از دست می‌دهیم برای انتخابات اینده.

برخی از نمایندگان ما از 2 سال قبل فعالیت های خود را در شهرها و روستاها آغاز کرده اند، بی توجه به اینکه نمایندگانی که در مجلس حضور دارند فرصت زیادی را تا اتمام کار خود دارند و نباید به سرعت به قضاوت آنها پرداخت! متاسفانه مردم ما هیچگاه با قوانین جلو نمی‌روند و برای تبلیغات خودشان همه شهر را با پوسترهای تبلیغاتی خود ویران می‌کنند، با چسب های که روی دیوار و نمای ساختمان استفاده می‌کنند که قابل شستشو نیست و چهره شهر را تخریب می‌کنند؛ که هزینه های را هم برای مردم و هم برای شهرداری به بار می‌اورند برای شستشوی شهر! متاسفانه هیچکدام از قوانین ما جدی نیست!

عبدالرضا مصری- عضوکمیسیون اجتماعی مجلس و وزیر اسبق رفاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 دي 1393
بسیار عالی شد خریدوفروش رای رونق بیشتری پیدا کرد
پاسخ ها به این نظر
نامی 29 دي 1393
اتفاقا بساط خریداری تمام خواهد شد . رای براساس سابقه ی مدیریت و تجربه خواهد بود که آیتم های یک نماینده مجلس خواهد بود .
نا شناس 29 دي 1393
انشاالله مي خواهيد بريد كه اينطور حرف مي زنيد
شهروند بابلي 29 دي 1393
در استاني شدن انتخابات مجلس همه نامزدهاي بابلي با توجه به جمعيت بابل پيروز آنوقت بقيه هم استاني هاي ما چه خاکي به سر خود بريزند؟اون موقع ديگه پشيموني فايده ندارنه.
پاسخ ها به این نظر
سعید امامی شهروند بابلی 29 دي 1393
اقایی که خود رو شهروند بابلی جا زدی.لطفا در با این نظرات تفرقه انگیزت بر علیه مردم بابل جو سازی نکن
محمد 29 دي 1393
کاملا مشخصه که شما بابلی نیستی و قصد تخریب داری ... خیلی ناشیانه و تابلو نظر دادید
کارمند استانداری 29 دي 1393
این آقایون که زمانی در استانداری سمت مدیریت اجرایی را داشتند چیکار برای استان کردند که حالا بروند نماینده استان در مجلس قانون گذاری بشوند؟ خیرشان به استان نرسید جز سیاسی محض بودن و دنبال منافع شخصی حزب و جناح خود .
معصومی 29 دي 1393
در صورت استانی شدن انتخابات :
رای اول استان محسن نریمان
نفرات بعدی یوسف نژآد-رحمان زاده- کشاورزیان-محسنی-رحمانی خلیلی
مهرداد 29 دي 1393
به نام خدا با استانی شدن انتخابات یعنی نا دیده گرفتن شهرهای کوچک و کم جمعیت و انتخاب نمایندگان در شهرهای مرکزی استان که جمعیت بیشتری دارند
نا شناس 29 دي 1393
موافقم-واقعا جلوی خیلی از تصمیمات غلط وهزینه بردار گرفته میشود-مثل ایجاد شهرستانهای میاندرود یا کلاردشت و...در صورتیکه باید شهرستانهای کوچک در شهرستانهای بزرگتر ادغام بشوند مثلا دیروز تو خبرها بود که در کلاردشت اداره ثبت تاسیس شده با توجه به الکترونیکی شدن سیستمهای اداری این چه نتیجه ای دارد جز هزینه اضافی بر گرده ملت بیچاره و یا تاسیس دادگاه در مرزن آباد و....در قوانین شهرهای پیشرفته این ادارات نشانه های پیشرفت نیست بلکه عقب ماندگی مزمن را نشان میدهد بجای اینکه دنبال تاسیس هتل و اماکن گردشگری و مراکز درمانی پیشرفته ووو باشند دنبال این اقدامات بی ارزش هستند که در دنیای نوین ایجاد تشکیلات اداری آن هم با تلاشهای نماینده مجلس غیر منطقی وووو است والسلام
ناشناس 29 دي 1393
استاني بشه نريمان كشاورزيان دامادي يوسف نزاد رحماني ادمهاي قوي به مجلس مين
امیر 29 دي 1393
خدا کند دل همه رحم بیاد واین شکل انتخابات حذف بشه
قوم قبیله نداریم
نماینده استانی وانشاا... کشوری داریم
تملق حذف میشه
کار قانون گذاری انجام میده
شام ودام دام میره کنار
دوستان هم اسم افراد رو مطرح نکنند .چون در بیشه شیر خفته است
سوادكوهي 28 دي 1393
استاني بشه دكتر كريمي فيروزجايي وهادي ابراهيمي وكمال عليپور
يك مازندراني 29 دي 1393
فارغ از تعلق به هرشهر يا روستايي بايد پذيرفت حداقل براي استان ما استاني شدن انتخابات مجلس بسيار سودمند خواهد بود.چون به جاي واگراييهاورقابتهاي قبيله ايي،همگرايي وهم افزايي نيروها را به ارمغان خواهد آورد .تصور كنيد زماني راكه به جاي يك يا دو نفر، 13نفر از منافع استاني ما دفاع خواهند كرد.
محمدرضا 29 دي 1393
شما چى باور ميکنيد ؟؟کسانى که خودشان با شام و ناهار و خريد راى و... راهى مجلس شدند قانونى تصويب ميکنند که دستاويز خودشون قطع کنند ؟؟ببينيد در ادامه چ سودى براى آقايون داره.
رضاموسایی 29 دي 1393
باسلام
انتخابات استانی شدن یعنی کلان نگاه کردن
یعنی نماینده فارغ از پیگیری اشتغال شخصی اطزافیان ودنبال انتصاب ذهدار یک روستا رفتن ذنبال مسائل کلان رفتن رو سر لوحه کارش میزاره
مازندرانی 29 دي 1393
این طرح طرح بی عدالتی است به رای مردم ومطمئن باشید حتی درصورت تصویب نمایندگان درشورای نگهبان رای نمی آورد ورد می شود.
علیرضا 29 دي 1393
طرح استانی شدن انتخابات مجلس طرحی است که بعضی ازنمایندگان فعلی مجلس مخصوصا اصولگرا ازترس اینکه درسری بعد انتخابات رای نیارند وانتخاب نشوند این طرح راارائه کردند ولی این طرح توسط شورای نگهبان وتو می شود.
علی 29 دي 1393
طرح بیخودی است وطرحی است که نباید درباره اش صحبت کرد
فرهنگی 29 دي 1393
استانی شدن انتخابات یعنی هرج ومرج شدن رای مردم هرشهر وبی اهمیت شدن انتخابات
ناشناس 29 دي 1393
بنظرم این طرح رای نمی آورد
حقیقت گو 29 دي 1393
چون آقای مصری ودیگردوستانش ازحامیان دولت قبلی واصولگرا هستند ومیداند که سری بعدرای نمی آورند این طرح راپیشنهاد دادند .
رضا 29 دي 1393
کاندید به معنای خر در زبان فرانسوی است ، واژه صحیح کاندیدا می باشد.
در ضمن خرید و فروش هم استانی می شود و جمعیت برای شام نیز بیشتر
نمایندگان عزیز لطفاً کار ار خراب تر نکنند. از مشکلات مردم چیز های مهمتری هم هستند.
صبرایی 29 دي 1393
اقایون بی گدار طرحی رو تصویب میکنند اقا اگه انتخابات استانی بشه مثلا نماینده نور یا فلان شهر چطوری میخواد مشکله مثلا شهر میاندرود رو حلش کنه اصلا اون چه میدونه میاندرود کجاه یا نماینده ساری چه میدونه بند پی کجاه به نظر من قاطی قورش میش میشه واون نماینده کم کاریش رو به حساب یه نماینده دیگه میزاره ////سورکی ریکا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.102 seconds.